Sinänsä aika hoopoa laitattaa Alfred
Hitchcockin elokuva listalle. Mutta tämä nyt vain on mielestäni
jäänyt unohduksiin ”Takaikkunan”, ”Psykon” ja ”Lintujen”
kaltaisten kumppanien taakse. Niin, olihan tämä toki yksi ”viiden
hukatun Hitchcockin” joukkiosta. Tosin myös oli
”Takaikkunakin”. Nooh...
”Köysi” on siitä erikoinen
murhamysteeri, että heti leffan alussa näytetään murha ja itse
murhaajat. Sen jälkeen aletaan viettämään elokuvaa.
Brandon ja Phillip murhaavat ystävänsä
Davidin, juuri ennen kuin kaksikon järjestämät kotibileet alkaa.
Lisätäkseen touhuun jännitystä, Davidin ruumis piilotetaan
oleskeluhuoneen arkkuun, mikä on koko illan ns. paraatipaikalla.
Siinä se elokuvan juju tällä kertaa
onkin. Katsojaa pidetään jännityksessä kuin kissaa jouluaattona,
milloin kukin bileiden vieraista olisi kiinnostunut kurkkaamaan arkun
sisälle. Itse elokuva etenee reaaliajassa, ilman kameraleikkauksia
ja kuvakulman vaihdoksia. Okei, ilmeisesti neljä vai viisi kertaa on
elokuvaa tehdessä pistetty filmi poikki, mutta se on onnistuttu
parsimaan niin kätevästi yhteen, että elokuva näyttää kuvatun
puolitoista tuntia putkeen ilman taukoja.
No toisaalta, elokuvan juoksuaika on
puolitoista tuntia, joten bileetkin kestävät vain sen ajan. Aika
lyhyet ja paskat bileet siis.
”Köysi” ei tarjoa jännitystä,
ahdistuneisuutta tai pelkoa ”Psykon” tai ”Lintujen” tapaa.
Voisi melkein sanoa, että uteliaalla tavalla se tarjoaa jännitystä:
koska kaverikaksikon salailu paljastuu, vai paljastuuko se lainkaan?
Ja kenelle vieraista?
Jännänä pointtina voinee myös
mainita elokuvan olleen bännittynä muutamissa Yhdysvaltojen
osavaltioissa Brandonin ja Phillipin potentiaalisen homosuhteen
takia. Aika homoa touhua.
James Stewart aavistaa ilmassa leijuvan salailun, homosuhteen taikka ruumiin piilottelun, |
IMDb arvostaa: 8,0
Kalmari arvostaa, 8
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti