maanantai 12. maaliskuuta 2012

jee brändättiin

-Miksi vaihtaa toimivaa.

Tuli tuossa huomattua ”Pasilaa” katsoessa, että Yle on mennyt muuttamaan logoaan. Aivan kuin se ei olisi riittänyt, vaihdettiin kanavan logo kuvaruudun oikeasta yläreunasta vasempaan. Miksi?

Pikkuasioitahan nämä ovat ja melko mitättömiä. Ihmetyttää kuitenkin vanhojen toimivien ja tuttujen konseptien pakonomainen muuttaminen ja ”modernisoiminen”.

Mitä Yle loppupeleissä saavuttaa tällaisella muutoksella? Tai helvetti, mitä Sonera saavutti tunnusomaisen värinsä vaihtamisella ja logonsa uudistamisella? Eihän tuo uusi logo mitenkään tue Soneran nimiperiaatetta (Sun – Era) kuin vanha, jossa punainen kaari on kuvaamassa auringon aikakautta. Tai jotain. Tosin jos Soneran uutta logoa jaksaa katsoa tarkemmin, on siitä violetista hässäkästä kenties erotettavissa kirjaimet ”S” ja ”E”. Tämä toki vain, jos haluaa olla taiteesta tietävinään oleva tekopyhä paska. Jollaisen uskon logon suunnittelijan olleen, kun viisi minuuttia ennen deadlinea muisti unohtaneensa jotain oleellista.

Jos heitetään lisää vettä myllyyn samassa huutokonsertissa, niin onhan Rauman Lukon logouudistus ollut melkein onnistunut lehväslukosta kettuun.

Kettuun.

Voi vittu sentään, lukosta ainakin minulle tulee kaikista vähiten mieleen kettu. Ilmeisesti myös monelle muullekin, sillä jokavuotisena perinteenä tuntuu olevan kansanäänestys Rauman mediassa Lukon logosta. Ja ihmisethän haluavat perinteisen lehväksen takaisin, mutta sen vaihtaminen takaisin taitaa olla ylitsepääsemätön este Lukko-johdolle.

Enää puuttuisi, että Coca-Cola innostuisi vaihtamaan ”spencerian script” -tyylisen kirjoitusasunsa ”comic sansin” malliin. Ihan vain siksi, että logojen vaihtaminen on ”pop” ja ”comic sansin” fontti on hauska. Minusta logojen vaihtaminen oli ”pop” aikakautena, jolloin kännyköissä oli vielä antennit ja logoja sai tilattua Buumi.netin kaltaisilta sivustoilta. Ja MoonTV näkyi televisiosta, eikä vain verkossa.

Miksi Yle sitten meni muuttelemaan logoaan?
”Ylen uusi logo toimii entistä voimakkaammin laatuleimana kaikessa mitä yhtiö tekee.”

Juu.

”Tavoitteena on helpottaa Ylen ohjelmien ja nettisisältöjen löytymistä sekä erottumista nykypäivän laajasta mediatarjonnasta.”

Juu juu.

Vaikka vanha ulkonäkö oli 90-luvun lopulta, oliko pakko kuitenkaan lähteä valtavirran mukaan. Eikö internetin aloittelevilta jalanjäljiltä tuttu tyyli olisi kuitenkin erottunut paremmin nykymassasta?


Paljon ragettamista logosta, mutta tuleepahan blogia pidettyä elossa.

http://yle.fi/yleisradio/ajankohtaista/ylen-visuaalinen-ilme-ja-kanavailmeet-uudistuvat-53

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti