torstai 12. joulukuuta 2013

joulun kalenteri vol.2: 12. luukku.



 



Sinänsä aika hoopoa laitattaa Alfred Hitchcockin elokuva listalle. Mutta tämä nyt vain on mielestäni jäänyt unohduksiin ”Takaikkunan”, ”Psykon” ja ”Lintujen” kaltaisten kumppanien taakse. Niin, olihan tämä toki yksi ”viiden hukatun Hitchcockin” joukkiosta. Tosin myös oli ”Takaikkunakin”. Nooh...

”Köysi” on siitä erikoinen murhamysteeri, että heti leffan alussa näytetään murha ja itse murhaajat. Sen jälkeen aletaan viettämään elokuvaa.


Brandon ja Phillip murhaavat ystävänsä Davidin, juuri ennen kuin kaksikon järjestämät kotibileet alkaa. Lisätäkseen touhuun jännitystä, Davidin ruumis piilotetaan oleskeluhuoneen arkkuun, mikä on koko illan ns. paraatipaikalla.

Siinä se elokuvan juju tällä kertaa onkin. Katsojaa pidetään jännityksessä kuin kissaa jouluaattona, milloin kukin bileiden vieraista olisi kiinnostunut kurkkaamaan arkun sisälle. Itse elokuva etenee reaaliajassa, ilman kameraleikkauksia ja kuvakulman vaihdoksia. Okei, ilmeisesti neljä vai viisi kertaa on elokuvaa tehdessä pistetty filmi poikki, mutta se on onnistuttu parsimaan niin kätevästi yhteen, että elokuva näyttää kuvatun puolitoista tuntia putkeen ilman taukoja.

No toisaalta, elokuvan juoksuaika on puolitoista tuntia, joten bileetkin kestävät vain sen ajan. Aika lyhyet ja paskat bileet siis.

”Köysi” ei tarjoa jännitystä, ahdistuneisuutta tai pelkoa ”Psykon” tai ”Lintujen” tapaa. Voisi melkein sanoa, että uteliaalla tavalla se tarjoaa jännitystä: koska kaverikaksikon salailu paljastuu, vai paljastuuko se lainkaan? Ja kenelle vieraista?

Jännänä pointtina voinee myös mainita elokuvan olleen bännittynä muutamissa Yhdysvaltojen osavaltioissa Brandonin ja Phillipin potentiaalisen homosuhteen takia. Aika homoa touhua.
James Stewart aavistaa ilmassa leijuvan salailun, homosuhteen taikka ruumiin piilottelun,



IMDb arvostaa: 8,0
Kalmari arvostaa, 8

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti